pátek 4. července 2014

7. Důvodů, proč začít psát | Psaní zlepšuje pravopis








Každý z vás určitě aspoň jednou v životě nadával ve škole na češtinu, a proč! (Pokud jste teda zrovna nedostali další pětku ze slohovky nebo pro šprty: dostali jste místo výborné jedna mínus)
Slovesné třídy, přechodníky, určování větných členů...a další spousta zbytečností, který jsou jenom k tomu aby sme v té škole měli co dělat, a který stejně dřív nebo později zapomeneme.
English translate in progress

Tak třeba - k čemu nám v běžném životě bude, když budeme vědět, že ve větě Banány jsou vysokým zdrojem draslíku je draslík předmět ve druhém pádě a jsou je ve tvaru 3. os j.č vzorem 3. slovesné třídy nebo v že v oznámení Marge, jdu k Vočkovi je u Vočka příslovečné určení místa. Pak jsem v sešitě našla ještě nějakou valenci a to už vůbec netuším, k čemu je..

Co se stane, když nebudete umět roztřídit slova do správný slovesný třídy? Zboří se svět? Ne. Zboří se tak maximálně vaše učitelka z češtiny, když to v testu nebudete vědět, nebo ti chytráci, co to cpou do osnov.

A pak přejdete na střední a co z toho budete potřebovat?...téměř nic, protože se tam primárně probírá jenom literatura a...abych na náš mateřský jazyk jako školní předmět pořád jen neplivala, i PRAVOPIS a psaní čárek v souvětí. To zejména. Ale pokud jste tohle na obou stupních základky ještě nedostali do mozku, tak máte smůlu, protože tam vás to nikdo znovu učit nebude.

Osobně si myslím, že pravopis by se měl na základkách učit víc, ne proto, aby děti nenáviděly učitele za to, že musejí během roku psat víc diktátů, ale aby potom nedopadaly některý psaný projevy takhle:

Ztravým vás, mý vjerní čtenářy! Dnezka si povýme něco o psaňí a pravopyse. Já mněla s pravopysu fždycky jedňičku z hvjezďičkou!...

Jasně, TOHLE už JE extrém, al když mi kamarádka napíše do chatu Jako nic ve zlím, tak jen udělám facepalm a řeknu si "Ááách ten Češtin!" Nebo úplně stačí číst některý internetový diskuse...

JAK TEDA ZLEPŠIT PRAVOPIS?

...Když si pořád v diktátech nejste jistí, jaký ýčko/íčko tam máte napsat?

Možnost číslo jedna! - Vytáhněte starý sešity mluvnice a všechno si to projděte znovu. Pokud už jste je dávno spálili, vylovte z knihovničky zaprášený Pravidla českého pravopisu nebo prohledejte internet a naučte se to poučku od poučky. (Který, mezi náma, stejně přes prázdniny zapomenete)

Možnost číslo dvě! - Piště! Piště a piště! Ale né do deníčku nebo na papír, hezky do nějakýho textovýho editoru. Osobně doporučuji starý známý Word, i když vám taky neopraví všechny chyby, a zapněte si kontrolu pravopisu! Takhle vám bude automaticky podtrhávat červeně nebo zeleně veškeré nedostatky v textu. A myslím, že když i tomu největšímu idiotovi Word pořád dokola podtrhává slovo Vjedomosti, tak tam to É z háčkem napotisicáté konečně napíše a navěky si to zafixuje do paměti!!! Takže to po tisícátéprvní napíše už automaticky správně.

(pozn. autorky - Osobně mi to neuvěřitelně zlepšilo pravopis a několikrát zachránilo při diktátu! :) )

A možnost číslo tři! - Pokud jste moc líní pustit se do možností jedna a dvě, zařiďte si doučování!


Předchozí článek || Zpět do rubriky || Další článek

6 komentářů:

  1. Ahojky, napíšu ti to sem :-)
    Já píšu povídky... do šuplíku.
    Na blog... nevím, teď momentálně nemám náladu, Pořád píšu, pořád - ale pro sebe. Jediné, co opravdu chci na blogu dopsat, je Layrin - mít to vcelku.
    Možná se do toho jednou dám... až budu mít čas a chuť.
    Momentálně,,, prostě nemám náladu psát. :-)
    Někde v článku jsem to psala. Jednak mi připadá, že to nikdo nečte (čímž rozhodně nechci škemrat, ať jdou ke mně všichni číst), a hlavně... mám trochu pocit, že nic z toho není... dost dobré.
    Jakmile se toho pocitu zbavím a budu mít náladu na psaní, budu psát.

    Jsem ráda, že ses ozvala! Pěkné léto :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha. No to chápu, já taky teď nemám moc náladu psát, ani veřejně, ani jen tak pro sebe do šuplíku, takže se snažím věnovat trošku víc blogu, kterej jsem poslední měsíc fakt dost zanedbábla :)
      Ale ten Layrin ti schvaluji! :3
      A jak už jsem říkala, tvoje pocity chápu, člověk má pořád pocit, že to, co tvoří není...jak jsi řekla "dost dobré" doufám, že se ti přes to podaří dostat a že zase začneš zveřejňovat! ale samozřejmě, nemínám na tebe kvůli tomu nijak tlačit.

      Tobě taky! :)

      Vymazat
  2. Skvělý článek!
    Já si myslím, že záleží hodně na učitelích na základce. Naše paní učitelka češtiny nás s pravopisem dost prala, protože sama říkala, že na střední škole se nás nikdo ptát nebude, jestli to umíme. Sice jí za to spolužáci moc rádi neměli, ale fakt myslím, že měla pravdu. Díky ní teď na gymplu problém s pravopisem vůbec nemám a když už nějakou chybu udělám, je to většinou z nepozornosti. Navíc jak ty říkáš, hodně pomáhá, když člověk píše. Velké množství chyb se tak dá odstranit. :) Bohužel v mém případě mám pravopis docela namakaný, v celé slohové práci nemám jedinou pravopisnou chybu, ale jsem schopná netrefit se do tématu. To musím nadřít, protože by mi to u maturity neprošlo. :/
    Taky píšu ve Wordu, můj problém ale je, že Word opravuje chyby AŽ MOC pečlivě, i když to chyby vůbec nejsou. Třeba cizí názvy, jména a tak dál. Neskutečně mě potom deptá, když mi začervení každé třetí slovo a já se toho nemůžu zbavit. :D
    Takže určitě - psát, psát, psát a hlavně důsledně opravovat chyby. To je pro učení pravopisu to nejlepší. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc!! :D
      Je to o učitelích a hodně! To naše "milá" paní profesorka do nás celou osmičku a devítku pořád drtila stavbu souvětí, a poměry mezi hlavními a vedlejšími větami! Furt, pořád dokola! Nenáviděla jsem ji za to a myslím, že jsem nebyla jediná, ale teď na střední zjišťuji, že to přece jen k něčemu bylo...díky tomu mi nedělá příliš problémy psát čárky v souvětí (samozřejmě před "nebo" a spokou "a" si nebudu jistá asi nikdy)
      Tvůj pravopis ti závidím :D Já občas mívám problém s úplnými blbostmi, jako jestli se slovo současnost píše s "t" (současTnost) a jednou jsem napsala zúčastnit se s ů s kroužkem (zůčastit se) a přišlo mi to úplně normální :DD
      U slohověk se většinou do témat trefím, ale zase pohořím na něčem jiným, většinou na ději :/ (a na tom, že to nestihnu dopsat :D)
      Tohle mě na wordu taky štve! Ale dá se to obejít tím, že najedeš na to slovo a dáš "přidat do slovníku" a nebude ti to víc opravovat. Problém je, že tam to slovo musíš dát v každým pádě...
      Teď mám právě rozpracovanou povídku, že se místo "J" používá "Y" (v přímé řeči) a to mám červeně podtrhanou celou stránku :D a deptá to hrozně! Proto jsem z Wordu přešla na Wordpad (na tabletu stejně word nemám) ale tam je zase problém, že to neopravuje obsolutně nic :D

      Vymazat
  3. Skvelý a pravdivý článok :)
    Fakt. Odkedy píšem, dosť som so všimla zlepšenie.
    Síce som pár krát ešte stále dostala 3 z diktátu, ale posledné som napísala na dvojky a jednotky.
    Ale skladby vety, určovanie slovných druhou to mi pravdepodobne nikdy nepôjde :D Vážne načo mi to bude?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju ti moc! :)
      Mám to úplně stejně, vzhledem k tomu, že jsem s pravopisem vždycky mívala problémy. Teď už jsem se snad zlepšila, ale vždycky v diktátě stejně něco napíšu blbě (nějaké výjimky - HA konečně vím, jak se tohle proklatý slovo píše!)
      Je to na dvě věci - Na nic a na hovno :D. Shoda podmět x přísudek, budiž, aspoň víme, jaký se tam píše íčko/ýčko ale zbytek...:D

      Vymazat